zondag 8 mei 2022

Dag 1: Brussel - Athene.

Reisschema.
Het reisschema van vandaag: zondag 8 mei 2022
  • Schoten - Zaventem                  03.15- 04.00    Met de wagen naar de parking op de luchthaven.
  • Samenkomst met reisleider       04.30               Samenkomst in de vertrekhal van de luchthaven..
  • Brussel - Athene                        06.55 - 11.05   SN3245  A319 Brussels Airlines
  • Athene Airport - Hotel                12.10 - 13.00    Luchthaven - Hotel
Schoten -Zaventem
Enkele weken voor ons vertrek hebben we een parking plaats gereserveerd op de Discount parking 1.
Midden in de nacht op een zondagochtend rijden we over de E19 zonder verkeer. Een plezier om te rijden.
Van de parking met de shuttle bus naar de luchthaven. 2 koffers + 2 handbagage
Groep samenkomst.
De reisleider Willy De Weerdt, heeft afgesproken om te verzamelen met de groep om 04.30 uur aan de ingang van koffie/snackbar Exki. Hier krijgen we onze elektronische flight tickets. Deze hebben niet veel nut, onze ID-kaart volstaat. Deze tickets kunnen bij moeilijkheden eventueel dienst doen.

Check-in - Veiligheidscontrole - Grenscontrole - Boarding.
De ganse procedure om aan boord te gaan verliep probleemloos. Zonder ingewikkelde administratieve problemen  ingecheckt. Dat nutteloze CST certificaat werd ook niet meer gevraagd. Men is eindelijk tot inzicht gekomen dat het niets met safe te maken heeft. Tegen de goesting van onze prof FVDB. Maar proffen hebben altijd gelijk, zelfs als ze geen gelijk hebben. Enkel Einstein had steeds gelijk.
Bestemming: niet met dit rood-witte ding naar de maan, maar naar Athene.
Brussel - Athene: vluchtgegevens.
De heenreis op zondag 08-05-2022:
  • Brussel - Athene    07:15 - 11:20            SN 3245  Airbus A319
De vlucht naar Athene is met een lijnvlucht uitgevoerd door Brussels Airlines in een Airbus A319 met zetelverdeling 3 - 3. De gevlogen afstand: 2571 km in 3 uur en 15 min. We hadden  3 zetels voor 2 plaatsen. Bij aankomst in de 15de grootste luchthaven van Europa en de grootste van de Balkan, nog een interessant weetje: de Engelse benaming: At hens genoemd naar deze reporter: Hens. Ik voel me hier thuis.

De wereld is groot, maar niet groot genoeg.
Na het inchecken nog enkele fietsvrienden op weg naar Mallorca tegen het lijf gelopen. Coureurs waar ik vele (tien)duizenden kilometers mee door gans Europa gefietst heb. Van Santiago de Compostela, tot Triëst, Praag, Rome, Mallorca, Gran Canaria.... Nu begrijp ik waarom ze zo goed zijn (denken ze). Ze gaan op trainingsstage.
Op zoek naar een topconditie in Can Picafort-Mallorca. Richard, Willy, Louis, Jan en Gina
Tijd in Griekenland.
We moeten onze horloges en al die andere tijdaanduidingen aanpassen. In Griekenland zijn we 1 uur ouder bij aankomst. We moeten de tijd 1 uur verder zetten.

Airport - Hotel.
In de luchthaven staat de lokale gids Anastasios, kortweg Tasios, ons op te wachten. De bus: wat een luxe: een bus van 50 plaatsen voor 14 personen, chauffeur en gidsen meegerekend.
Onze autobus voor de rondreis, 50 plaatsen voor 14 personen.
We komen aan in het toeristische centrum in het hotel na een rit van 35 km in 45 minuten. Het is 13:00 uur als we bij het hotel aankomen. Het begin van de rondrit, vandaag naar de Kaap Sounion, is voorzien om 17/00 uur. Dus nog even de tijd om ons te installeren en iets te gaan eten in de nabijheid van het hotel.
In de buurt van het hotel. Akropolis  in de achtergrond.
Plaka met winkels en restaurants in overvloed.
We logeren pal in het toeristisch gebied, op 5 min. van het Parthenon. De wijk Plaka ligt om de hoek, een uitstekende plaats in het historisch centrum. Het is een van de populairste Atheense wijken onder toeristen. Het is een gezellige oude buurt in het hart van de stad met een labyrint van kleine straatjes en steegjes. Vermits de toeristen terug aan het komen zijn, zitten alle terrassen overvol. Het is leuk om er tussen te slenteren.
Drukte in de wijk Plaka.
Even een keuze maken, niets bekend en verder naar het volgende met juist hetzelfde.
Poort van Hadrianus op wandelafstand van ons hotel.
Regio Attika.
Afspraak in de lobby van het hotel om 17:00 uur om naar kaap Sounion te rijden.
We rijden langs de Attika Riviera via de Coastal Highway naar Kaap Sounion. Attika is een driehoekig schiereiland, aan twee zijden omspoeld door de Egeïsche Zee. Het is een van de dertien regio's van Griekenland en bestaat hoofdzakelijk uit het stedelijk gebied van de Griekse hoofdstad Athene. In dit gebied leven er ongeveer 4 miljoen mensen. Deze rit is een 70 km en we komen toe  aan de kaap om 18:20 uur.
Route van Athene naar Kaap Sounion over de Coastal Highway van de Attiva Rivièra.
Kaap Sounion
Vanaf het hotel rijden we over 70 km langs de Attika riviera in de richting van het zuiden naar Kaap Sounion. Sounion is een oude stad en haventje. Kaap Sounion is befaamd om de imposante zonsondergangen. Die worden op de vele postkaarten  overvloedig getoond.
Tempel gewijd aan de god van de zee: Poseidon op Kaap Sounion.
Ons programma voorzag om daar de zonsondergang te bewonderen. Maar, er was een grijze bewolking. Het had dus geen zin om nog 1 à 2 uren te wachten. Ten slotte gaat de zon elke dag onder. Gratis.
Aan de tempel van de god van de zee: Poseidon.
God van de zee: Poseidon.
Elke zich respecterende god heeft een eigen tempel. Poseidon, de god van de zee heeft logischerwijze ook een tempel gekregen. Deze  marmeren tempel werd in 444 v. Chr. gebouwd. Vijftien van de oorspronkelijke 34 zuilen staan nog volledig overeind. De tempel is gewijd aan Poseidon, de god van de zee. Er is geen betere locatie voor zo'n heiligdom denkbaar dan deze kaap met uitzicht op de Egeïsche Zee. De Romeinen hebben deze god een andere naam gegeven: Neptunus. Dat hebben ze met vele goden gedaan: een Griekse god hernoemd in hun Romeinse taal.
Dorische zuilen van de tempel van Poseidon.
Avonddiner.
We vertrekken aan de kaap dan ook tijdig de terugrit. Halverwege de terugrit krijgen we ons avonddiner met een verse brasem op het menu. Na een terugrit van 70 km over dezelfde Coastal Highway is het 22:00 uur geworden als we aankomen in ons hotel.

Logies.
We logeren drie nachten 4* Airotel Parthenon. Dit hotel is in het historische centrum van Athene gelegen, op wandelafstand van het Parthenon op de Akropolis.